han-yvonne-oeganda.reismee.nl

Dag 14 t/m 15

27 / 28 juni
27 juni
We rijden vandaag naar Lake Mburo daar is onze laatste overnachting in een tent lodge. Een rit van ongeveer 5 en half uur. In plaats van morgen doen we vanmiddag een wandelsafari. Eerst hebben we nog wat tijd voor ons zelf. Als we voor onze tent zitten vliegt er een arend voorbij. Een prachtig gezicht. Later staat hij stil in de lucht en duikt naar een prooi. We genieten van t uitzicht. We kunnen buffels en zebra's zien lopen. De lodge ligt boven op een heuvel. Genaamd Eagelsnest. De toegangsweg is de laatste paar honderd meter zo enorm stijl dat de chauffeur de low gear moet gebruiken om als een slak naar boven te kruipen. Best even spannend. T is een prachtige plek. Om vier uur in de auto naar t park beneden ons. We lopen even later tussen de zebra's, buffels, wrattenzwijnen, vogels, apen en impala's. We horen ergens bij t meer een nijlpaard knorren. We zien hem niet. Als we om zeven uur terug komen duiken we allemaal als een speer onder de douche, want we zouden om half acht eten, maar dat werd acht uur. Hierna onze tassen op orde brengen voor de laatste dag morgen. Gelukkig had ik onze grote reistassen al eerder gedaan, dus alleen de rugtassen nog. Om tien uur naar bed en om 6 uur er weer uit voor de trip naar Entebbe.
28 juni, naar huis!
Om half acht vertrekken we richting Entebbe waar t vliegveld is. Eerst rijden we bepakt en bezakt nog door t park Lake Mburo bij Eagelsnest voor een laatste gamedrive. We zien enorm veel zebra's. Verder nog Eland antilopes en Topi's, ook een soort antilope. Deze twee hadden we niet eerder gezien. Verder nog giraffes, vogels, impala's, buffels en wrattenzwijnen . Het enige dier wat we niet hebben kunnen zien is de schoenbekooievaar. Dit is een heel aparte vogel met een beetje een prehistorisch uiterlijk. Hij is moeilijk te vinden en er zijn er niet heel veel meer. Na verschillende pogingen deze vakantie is t niet gelukt hem te vinden. We rijden na de gamedrive gelijk door naar Entebbe. Onderweg stoppen we op de evenaar om te lunchen en wat souveniertjes te kopen. Dan nog een uurtje, waarvan een half uur Afrikaanse massage (is slechte weg) en we zijn in t Airport guesthouse waar we de eerste nacht hebben geslapen. We krijgen allemaal nog een kamer toegewezen zodat we ons lekker kunnen douchen en omkleden. We eten lekker buiten en om half negen komt t busje ons ophalen om naar t vliegveld te gaan. Om 23.25 vliegen we richting Brussel. Om 06.15 landen we in Zaventem en rijden later we met de shuttle bus naar t hotel waar we voor de reis hebben geslapen. Onze auto staat daar. Na een voorspoedige rit zijn we om 11.00 uur thuis. Moe maar voldaan.

Dag 12 t/m 13

25 t/m 26 juni
25 juni
Vandaag gaan onze 4 medereizigers naar de berggorila's. Dit is een zware tocht op smalle paadjes en langs steile bergwanden. Wij gaan met z'n tweeën onder begeleiding van een gids en een bewapende ranger in het nationaal park Mahinga een birdwaching wandeling maken. S'morgens om 7 uur waren we er al. We hebben al lopend vogels gezocht en er heel veel gevonden. Onze begeleiders zagen ze vaak eerder dan wij. Maar wij kregen er ook feeling voor. Dan is het nog de kunst om ze op de foto te krijgen. Maar veel geduld loont toch ?. We hebben een Toerako gezien. Dit is een vrij grote vogel van +- 50 cm met 7 prachtige felle kleuren. Die wilden we heel graag zien. Men zei dat hij moeilijk te vinden was. Maar omdat wij heel hoog waren, lukte t tot wel 4x! Verder hebben we nog een bosbuffel gezien en 2 bushbokken. We zijn uiteindelijk geklommen van 2340 meter t/m 2500 meter. Totaal hebben we 4 uur en een kwartier gelopen. Moe maar voldaan. We waren tegen 12 uur weer terug in de lodge. We hadden een lunchpakket mee maar hebben die bij onze kamer opgegeten. We konden zelf aangeven hoelang we wilden lopen. T had ook 5 of 6 uur kunnen zijn maar dat was teveel. s'Middags lekker een beetje aangelummeld op de lodge, ook wel eens lekker.
26 juni
Vanmorgen om half acht vertrokken voor een wandeltocht langs een meer, Lake Mutanda met twee van onze reisgenoten. De andere twee gaan naar een schooltje voor kansarme kinderen. Toen we bij het meer aankwamen bleek dat we eerst in een smalle houten kano moesten en later lopen. Terwijl we nadrukkelijk hadden gezegd dat we niet in een kano wilden. Toch maar aan toegegeven maar t was geen sucses. Het was zo'n uitgeholde boomstam waar je net tussen past en hij wiebelde. Toch wel wat foto's gemaakt van de vogels en de omgeving. Uiteindelijk gevraagd hoelang we nog moesten varen. Bleek ruim 2 uur te zijn. Gevraagd of we eerder konden stoppen omdat t erg hard zat en je benen gingen slapen. Na nog zo'n 20 min. gingen we aan land. Gelukkig weer vaste grond onder de voeten. We hebben daar gewandeld, vogels gespot en gezien wat ze er zoal verbouwen. Leuk om te zien. We hadden het er onderling met de gids over of we ook naar t hotel konden lopen. Ja dat kon wel, zo'n 1 uur en 3 kwartier lopen. Oké zeiden we, dat gaan we doen. Iedereen had genoeg energie over. Wij dachten, we lopen mooi over de vlakke weg waar we met de jeep ook overheen gereden waren. Maar dat viel na een paar honderd meter flink tegen. T bleek dat we een pad zouden nemen over een berg. Het pad had heel stijle stukken. Dus wat gebeurt er. Ik (Yvonne), kwam in ademnood. T stijgen was zo zwaar dat ik iedere 20 meter ongeveer stil moest staan om op adem te komen. Niet zo leuk dus. T plan werd opgevat dat ik voorop ging en da andere zich aan mij aanpasten. Op zich een goed idee, alleen t hielp niet echt. Dus sukkelden we voort. Af en toe water, druivensuiker, een natte zakdoek onder mijn pet. Toch nog even van t uitzicht genieten tijdens een stop, want dat was prachtig. Zo zijn we uiteindelijk op een punt gekomen waar onze chauffeur ons kon oppikken. Onze gids had hem gebeld. Thuis gekomen direct onder de lauwe douche en later volledig hersteld gelukkig. Als we t hadden geweten hadden we er voor gekozen om met de jeep terug te gaan. T was een enerverende dag. S' middags lekker bij de lodge gebleven en nog even naar een winkeltje geweest.

Dag 8 t/m 9

21 /22 juni
Donderdagmorgen opweg naar de chimpansees. In een bos redelijk dichtbij de lodge zitten meerdere groepen. Er gaat een gids met ons mee die ons door de jungle leidt. Gewoon dwars overal tussendoor, niet op paadjes. We zien de chimpansees eerst hoog in de bomen, omdat t nog vroeg is. Later komen ze langzaam naar beneden. Als er een op de grond komt proberen we die als groep te volgen op afstand. Dit valt niet mee want zij kunnen zich over de grond heel snel verplaatsen. Het is prachtig om te zien hoe volwassen en jonge chimps door de bomen klauteren.  Later zien we een mannetje, ongeveer 8 a 10 jaar oud rustig zitten en om zich heen kijken. We konden hier goed foto's maken.  T was een super ervaring om ze zo van dichtbij mee te maken.  T was een pittige wandeling van 3 uur, over takken onder struiken door en door de modder. Maar zeker de moeite waard! S'middags na de lunch weer op pad. Dit keer bezoeken we de mensen die in de buurt wonen. Zij laten het een en ander zien wat zij doen, o.a. een medicijnvrouw, iemand die koffie brand en maalt en een bananenbier brouwerij. Hierna lopen we door het moeras in. Onder begeleiding uiteraard.  Prachtige natuur met apen, vogels, vlinders en mooie planten. Deze wandeling duurde ook ongeveer 3 uur. Toen we net op t eindpunt waren begon t te stortregenen. Gelukkig duurde de bui niet heel lang. Tijdens t wachten onder een afdak van een winkeltje met kleding werden we omringd door de plaatselijke kinderen, in de leeftijd van ongeveer 2 1/2 tm 8 jaar. Ze bekijken ons van alle kanten. De kleintjes gaven zelfs een handje en bleven zo bij je staan, erg leuk. Toen de bui bijna over was gauw in de jeep en terug naar t kamp.

Dag 6 t/m 7

20 t/m 21 juni
Dinsdagmorgen, om 06.00 uur zaten we in de landcruiser. Kant en klaar voor een lange dag reizen. 300km over Oegandese wegen naar Kibale Nationalpark en Bigodi In Nederland stelt dat niet zoveel voor maar hier wel. Slechte asfaltwegen met gaten erin, soms wel een stuk met nieuw asfalt maar van korte duur. Van de 300 km was er ongeveer 150 km geasfalteerd, en de rest dus zandwegen. Sommige hard genoeg om redelijk door te kunnen rijden, andere heel slecht door regenval waardoor kuilen en modder ontstaan. We waren al een tijdje op weg toen we een lekke band kregen. De chauffeur heeft met behulp van onze 3 mannen, we zijn met 3 echtparen, de band verwisseld. Hierna weer verder. Onderweg zien we verscheidene vrachtauto's in de berm liggen. Waarschijnlijk in slaap gevallen s'nachts. Als we later op zo'n zandweg, cq modderweg rijden, staan we plotseling stil omdat er een vrachtwagen vanuit de andere richting vast zat en de weg blokkeerde. We hebben zeker een half uur staan wachten voordat ze hem weer los kregen, door middel van takken onder de aandrijfwielen te leggen. Toen kon iedereen weer verder. Later een pannekoek als lunch gegeten en weer door. Na twaalf uur kwamen we om 18.00 uur aan in de volgende lodge. Iedereen was bekaf. We slapen nu in een tent. Volledig ingericht met bedden, douche en toillet. Erg leuk en toch een camping gevoel. Je hoort de vogels s'nachts en andere dieren.

Dag 4 t/m 5

18 t/m 19 juni
Maandagmorgen vroeg op voor onze eerste gamedrive in het Murchison Falls wildpark. We zien ongelooflijk veel dieren.  Wel 150 giraffes, heel veel olifanten, huzarenaap, wrattenzwijnen en verschillende soorten antilopes zoals, waterbok, bushbok, kob, oribi en het hartebeest. De giraf is de rothschild. Deze is wat donkerder in het patroon, als de giraf die we meestal kennen. In Wildlands zijn deze ook te zien. Tijdens de gamedrive hebben we geluncht met meegebrachte pakketjes. We stonden bij een opleidingskamp van rangers. Deze werden als militairen gedrild met een hardlooptraining in de brandende zon. Niet erg fijn denken wij. S'middags rijden we naar de oever van de Nijl (Victoria Nijl). Daar gaan we per boot richting de Murchisonfalls. Onderweg heel veel nijlpaarden te zien en krokodillen. Het was een tocht van ongeveer 3 uur. Hierna naar onze lodge door het wildpark heen. Lekker gegeten en we lagen om half negen in bed omdat we om half vijf weer op moesten om om 7 uur in een veel kleinere boot te gaan, de andere kant van de Nijl op, naar de delta van deze rivier. Dus zo gezegd zo gedaan. De volgende morgen op pad met de boot. We zagen weer krokodillen, nijlpaarden, vele soorten vogels zoals Kingfisher (ijsvogel), zadelbek ooievaar,  goliathreiger, kleinere reigers, visarend, kuifarend, wevertjes hornbills en bee-eaters. Wij waren als enige op t water, prachtig! We waren op zoek naar de schoenbekooievaar maar helaas niet gevonden. Deze lijkt op een prehistorische vogel, zeer apart. Later op het meer waar dit stuk van de Nijl  eindigde, waren er verschillende vissersboten. Zij mogen alleen op t meer vissen, niet in de rivier omdat de krokodil van vis leeft. We rijden na deze tocht terug naar de lodge, lunchen daar en gaan die middag weer op zoek naar de schoenbekooievaar.  Weer geen succes. Meteen hierna weer een gamedrive op zoek naar leeuwen. In eerste instantie dachten we niet veel dieren te zien in verband met de warmte. Dit viel erg mee. We zagen nog genoeg antilopes, arenden, giraffes, olifanten en gieren. Toen we eigenlijk al op weg naar de lodge gingen kreeg onze chauffeur een tip dat er leeuwen gespot waren. In snel tempo reden we die kant op en waren er in 20 minuten.  Dit moest snel want we moesten om 19.00 uur uit t park zijn, en t was al half zes geweest. Maar t is gelukt! We hebben leeuwen gezien. Een mannetje met drie vrouwtjes en een welpje. Erg mooi!

Dag 1 t/m 3

15 juni t/m 17 juni
Vrijdagmiddag vertrokken we naar Brussel. Na een lange rit met veel oponthoud kwamen we om 17.15 aan. Lekker een hapje gegeten en op onze hotelkamer vlak bij vliegveld Zaventem voetbal gekeken. Lekker relaxed. Zaterdagmorgen vertrekken we naar Oeganda. We hebben meteen al 3 kwartier vertraging bij vertrek. Uiteindelijk na een tussenstop van 1 uur in Rwanda landen we om 21.15 in Entebbe. Na een klein misverstand over t aantal mensen wat opgehaald moest worden van t vliegveld rijden we met een minibus naar het airport guesthouse van Entebbe. Hier verblijven we 1 nacht. De volgende morgen vroeg uit de veren 05.45 uur na een kort nachtje van 4 uur. Maar goed je moet er wat voor over hebben. Na een autorit van 4 uur in de Toyota Landcruiser komen we aan in het neushoornreservaat van 7000 hectare groot. In 1983 waren alle neushoorns verdwenen in Oeganda. In 1997 werden er uit Kenia en Amerika een mannetje en een vrouwtje naar Oeganda gebracht. Sinsdien zijn er steeds meer neushoorns bijgekomen en geboren en hebben ze er nu 22. We hebben een wandeltocht gemaakt met een ranger die ons precies naar de plek bracht waar een aantal neushoorns waren. Geweldig was dit! We stonden op een gegeven moment er nog geen tien meter vandaan. Wel continue opletten hoe ze zich gedragen. De ranger zei wanneer we ons terug moesten trekken.

Dag 10 t / m 11

23 t/m 24 juni
Vandaag zitten we al om 06.45 uur in de jeep. Vroeg op pad om de mogelijkheid tot het spotten van dieren te vergroten. En dat lukt! Om 07.30 hebben we al het eerste luipaard gevonden. Ze ligt achter een kleine termietenheuvel haar poten te likken en om zich heen te kijken. Het is geweldig om haar van een meter of 10 dit gade te slaan. Ze trekt zich niets aan van onze aanwezigheid en blijft lekker liggen totdat ze opstaat en in een bosje verdwijnt. Later ontdekt Han tegelijk met onze chauffeur een leeuw. Hij loopt in t hoge gras . Hij verdween ook in de struiken. Onze chauffeur zag later een staart van weer een luipaard boven t gras uitkomen. Deze kregen we ook op de foto. We hebben echt geluk vandaag! Een groep buffels die we tegen kwamen had twee oude mannetjes uit de groep verjaagd. Deze stonden apart en werden later nog verder verdreven. Er liepen grote en kleine groepen olifanten met jongen erbij en diverse antilope soorten. Omdat we zo vroeg vertrokken waren, kwamen we op tijd weer op de lodge terug en hebben daar geluncht. In de middag gingen we met een boot over het Kazinga channel. Het verbindingskanaal tussen Lake Edward en Lake George . Heerlijk op t water hebben we vogels, krokodillen en hippos (nijlpaarden) en andere dieren gezien. We werden belaagd door een zwerm insecten die je over t meer aan zag komen. Enorm veel! Ze worden meerinsecten genoemd en kunnen verder geen kwaad. Om vijf uur alweer terug bij de lodge. We hebben lekker in t zonnetje gezeten op onze veranda van de tent en van t uitzicht en de dierengeluiden genoten. We kijken uit op het Kazinga channel.

We vertrekken vandaag (24/6) naar Kisoro. Een rit van ongeveer vijf en half uur incl. rust en fotostops. Onderweg lekker uit t raam kijken en af en toe een fotostop. We rijden door dorpen en door de natuur. Langzamerhand klimmen we tot tegen de 2500 meter hoog. Prachtig uitzicht over de theeplantages en andere gewassen, om daarna weer door de jungle te rijden. Overstekende koeien en hier en daar een maribu of kraanvogel. We zien dat in dit gebied de mensen t wat beter lijken te hebben. De huizen zijn wat mooier. We komen om 14.00 aan in de lodge genaamd Travelers Rest. Dit is de lodge waar Diane Fossey vroeger verbleef, wanneer zij onderzoek deed naar de berggorrila's. Een knusse lodge met maar 12 kamers in de stad Kisoro in het zuid-westen van Oeganda, vlakbij de grens met Rwanda en Congo.

Welkom op ons Reisblog!

Hallo en welkom op ons reisblog.

Volgende week reizen we af naar Oeganda. Het wordt weer een reis met nieuwe ervaringen, zoals een chimpansee tracking, varen in een kano over een meer ,lopend door de jungle zoeken naar vogels en met een boot over de Nijl. Maar natuurlijk ook safaritochten met een landcruiser. Het wordt vast weer heel mooi! Het zal niet eenvoudig zijn om het blog up to date te houden dit keer i.v.m. de beperkte aanwezigheid van het internet, maar we doen ons best!