han-yvonne-oeganda.reismee.nl

Dag 8 t/m 9

21 /22 juni
Donderdagmorgen opweg naar de chimpansees. In een bos redelijk dichtbij de lodge zitten meerdere groepen. Er gaat een gids met ons mee die ons door de jungle leidt. Gewoon dwars overal tussendoor, niet op paadjes. We zien de chimpansees eerst hoog in de bomen, omdat t nog vroeg is. Later komen ze langzaam naar beneden. Als er een op de grond komt proberen we die als groep te volgen op afstand. Dit valt niet mee want zij kunnen zich over de grond heel snel verplaatsen. Het is prachtig om te zien hoe volwassen en jonge chimps door de bomen klauteren.  Later zien we een mannetje, ongeveer 8 a 10 jaar oud rustig zitten en om zich heen kijken. We konden hier goed foto's maken.  T was een super ervaring om ze zo van dichtbij mee te maken.  T was een pittige wandeling van 3 uur, over takken onder struiken door en door de modder. Maar zeker de moeite waard! S'middags na de lunch weer op pad. Dit keer bezoeken we de mensen die in de buurt wonen. Zij laten het een en ander zien wat zij doen, o.a. een medicijnvrouw, iemand die koffie brand en maalt en een bananenbier brouwerij. Hierna lopen we door het moeras in. Onder begeleiding uiteraard.  Prachtige natuur met apen, vogels, vlinders en mooie planten. Deze wandeling duurde ook ongeveer 3 uur. Toen we net op t eindpunt waren begon t te stortregenen. Gelukkig duurde de bui niet heel lang. Tijdens t wachten onder een afdak van een winkeltje met kleding werden we omringd door de plaatselijke kinderen, in de leeftijd van ongeveer 2 1/2 tm 8 jaar. Ze bekijken ons van alle kanten. De kleintjes gaven zelfs een handje en bleven zo bij je staan, erg leuk. Toen de bui bijna over was gauw in de jeep en terug naar t kamp.

Wibbina

Hoi Han en Yvonne!

Bedankt voor de prachtige verhalen!!
Echt genieten...

Liefs, Wibbina xxx