han-yvonne-oeganda.reismee.nl

Dag 4 t/m 5

18 t/m 19 juni
Maandagmorgen vroeg op voor onze eerste gamedrive in het Murchison Falls wildpark. We zien ongelooflijk veel dieren.  Wel 150 giraffes, heel veel olifanten, huzarenaap, wrattenzwijnen en verschillende soorten antilopes zoals, waterbok, bushbok, kob, oribi en het hartebeest. De giraf is de rothschild. Deze is wat donkerder in het patroon, als de giraf die we meestal kennen. In Wildlands zijn deze ook te zien. Tijdens de gamedrive hebben we geluncht met meegebrachte pakketjes. We stonden bij een opleidingskamp van rangers. Deze werden als militairen gedrild met een hardlooptraining in de brandende zon. Niet erg fijn denken wij. S'middags rijden we naar de oever van de Nijl (Victoria Nijl). Daar gaan we per boot richting de Murchisonfalls. Onderweg heel veel nijlpaarden te zien en krokodillen. Het was een tocht van ongeveer 3 uur. Hierna naar onze lodge door het wildpark heen. Lekker gegeten en we lagen om half negen in bed omdat we om half vijf weer op moesten om om 7 uur in een veel kleinere boot te gaan, de andere kant van de Nijl op, naar de delta van deze rivier. Dus zo gezegd zo gedaan. De volgende morgen op pad met de boot. We zagen weer krokodillen, nijlpaarden, vele soorten vogels zoals Kingfisher (ijsvogel), zadelbek ooievaar,  goliathreiger, kleinere reigers, visarend, kuifarend, wevertjes hornbills en bee-eaters. Wij waren als enige op t water, prachtig! We waren op zoek naar de schoenbekooievaar maar helaas niet gevonden. Deze lijkt op een prehistorische vogel, zeer apart. Later op het meer waar dit stuk van de Nijl  eindigde, waren er verschillende vissersboten. Zij mogen alleen op t meer vissen, niet in de rivier omdat de krokodil van vis leeft. We rijden na deze tocht terug naar de lodge, lunchen daar en gaan die middag weer op zoek naar de schoenbekooievaar.  Weer geen succes. Meteen hierna weer een gamedrive op zoek naar leeuwen. In eerste instantie dachten we niet veel dieren te zien in verband met de warmte. Dit viel erg mee. We zagen nog genoeg antilopes, arenden, giraffes, olifanten en gieren. Toen we eigenlijk al op weg naar de lodge gingen kreeg onze chauffeur een tip dat er leeuwen gespot waren. In snel tempo reden we die kant op en waren er in 20 minuten.  Dit moest snel want we moesten om 19.00 uur uit t park zijn, en t was al half zes geweest. Maar t is gelukt! We hebben leeuwen gezien. Een mannetje met drie vrouwtjes en een welpje. Erg mooi!